مروری بر تحول هنر خوشنویسی ، به روایت استاد یدالله کابلی خوانساری
نویسنده
چکیده مقاله:
اندیشهء تشکیل ادارهء آرشیو شفاهی در آرشیو ملی ایران،به اوایل دههء 70 برمیگردد.هدف از تشکیل آن،گردآوری اطلاعات مستند تاریخی از طریق مصاحبه است که ماحصل آن، صدها ساعت گفتگو با پیشگامان و صاحبنظران معاصر کشور ر عرصههای مختلف هنری، علمی،سیاسی و...میباشد.آنچه درپی میآید،گزیدهای از مصاحبه با استاد ید الله کابلی خوانساری،در زمینهء هنر خوشنویسی و سیر و تحول آن است. ید الله کابلی خوانساری،در سال 1328 در شهر خوانسار چشم به جهان گشود.در دوران کودکی با هنر خوشنویسی آشنا شد و بتدریج به کلاسهای آزاد خوشنویسی راه یافت و از محضر شادروان استاد سید حسن میر خانی بهرهمند گردید.او در خلال آموزش،به سوی خط شکسته نیز گرایش پیدا کرد و و پس از اتمام دورهء ممتاز،جهت راه اندازی کلاسهای خط شکسته انتخاب گردید و سالها به تدریس آن پرداخت. اکنون ایشان عضو شورای عالی ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران،کارشناس سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین،دارای گواهینامهء درجهء یک هنری میباشد.وی در برگزاری نمایشگاههای متعدد خوشنویسی داخل و خارج از کشور کوشا بوده و از تألیفات او میتوان شکستهنویسی و شکسته خوانی،سماع قلم،محراب خیال،کلک شیدایی،منحنی عشق،شکسته پیوسته و...را نام برد. مصاحبهء زیر،طی شش جلسه از تاریخ 20/3/83 لغایت 6/5/83 در تهران و به مدت 922 دقیقه انجام گرفته،آنگاه به رؤیت استاد کابلی رسیده و پس از بازبینی ایشان ویرایش شده است.
منابع مشابه
هنر خوشنویسی و تربیت اسلامی
این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی در جستجوی تربیت منبعث از مبانی اعتقادی و اسلامی است که از ملزومات فرهنگ اسلامی میباشد. هنر اسلامی به دلیل غنای فرهنگی و مذهبی بهترین شیوۀ استفاده از قابلیتهای اخلاقی و معنوی میباشد. چنانچه ترویج و ارائه آداب و تربیت اخلاقی به گونهای که هم در تربیت هنرمند و هم در اشاعه آن در فرهنگ جامعه مؤثر باشد در تفکر و تمدن اسلامی امری ضروری بوده است. پرسشهای اصلی مقاله...
متن کاملآموزش خوشنویسی، به مثابه نسخه کامل آموزش سنتی هنر
از نظام آموزشهای سنتی در زمینهی هنرهای تجسمی در دورهی پیشامدرن آگاهی چندانی در دست نیست. آموزش خوشنویسی، را میتوان از جمله آموزشهای سنتی هنر دانست که آیینها و متون آموزشی آن تقریباً دست نخورده باقی ماندهاست.آموزش آن به شیوهی استاد ـ شاگردی صورت میگیرد. با مشقهای گوناگون و راهنماییهای بیجایگزین استاد همراه میشود. سعی نگارنده در این نوشتار، تشریح آموزش خوشنویسی به مثابهی نسخهای کام...
متن کاملسیر تحول هنر خوشنویسی از صفویه تا انقلاب اسلامی
یکی از برجسته ترین نمودهای فرهنگ ایران و اسلام را باید در هنر خوشنویسی و به عنوان شریف ترین هنر بصری جهان اسلام جستجو کرد. هنر خوشنویسی به مثابه بازتاب تحریر کلام پروردگار بر لوح محفوظ ، سرچشمه هنرهای تجسمی به حساب می آید و از این جهت ، جایگاه والائی در بین هنرهای اسلامی دارد و ایرانیان نیز به عنوان پاسداران ارزش های فرهنگ اسلامی، نقش مهمی در شکل گیری و شکوفائی این هنر ارزنده داشته اند. طی سده ...
15 صفحه اولآموزش خوشنویسی، به مثابه نسخه کامل آموزش سنتی هنر
از نظام آموزش های سنتی در زمینه ی هنرهای تجسمی در دوره ی پیشامدرن آگاهی چندانی در دست نیست. آموزش خوشنویسی، را می توان از جمله آموزش های سنتی هنر دانست که آیین ها و متون آموزشی آن تقریباً دست نخورده باقی مانده است.آموزش آن به شیوه ی استاد ـ شاگردی صورت می گیرد. با مشق های گوناگون و راهنمایی های بی جایگزین استاد همراه می شود. سعی نگارنده در این نوشتار، تشریح آموزش خوشنویسی به مثابه ی نسخه ای کامل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 3
صفحات 166- 178
تاریخ انتشار 2006-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023